Pintura del Mestre de la Seu d’Urgell
Pintura de la Presentació de l'infant a Simeó de Rembrand
Pintura de la Presentació de Jesús
Presentació d'un xiquet al temple de la Granja de la Costera. Foto: Vicent F. Garcia Perales
Processó de candeles a l'Ametlla de Mar
Pintura del rapte de Proserpina
La llum de l'espelma
|
| La Candelera és una festa cristiana que commemora, 40 dies després de Nadal, la Presentació de l’Infant Jesús al temple i la Purificació de la Mare de Déu. La festa és hereva d'antics costums romans celebrats durant les Parentalia i segueix un esquema present en els ritus de purificació obligatoris que havien d'acomplir en temps de Jesucrist les mares que acabaven d'infantar.
La festa cristiana
La Festa de la Presentació de l'Infant Jesus al Temple o Purificació de Maria és una de les festes marianes més antigues del Cristianisme. La festa consisteix en una processó de les dones amb candeles, més o menys grans segons el lloc, que són beneïdes pels sacerdots.
En temps de Jesucrist, a Jerusalem imperava la llei mosaica i la tradició jueva. Segons aquesta tradició, 40 dies després que una dona hagués donat a llum, havia d'anar al temple a presentar el nounat als sacerdots i fer una petita ofrena. Allà tenia lloc un ritus de purificació de la mare i la presentació de l'infant. De fet, fins fa un cert temps, era tradició que les parteres que es trobaven dins la quarentena del part anessin a l’església per ser-hi purificades i presentar-hi el seu nadó.
Segons la tradició cristiana, com que Jesús va néixer el 25 de desembre, 40 dies més tard, és a dir, el 2 de febrer, Maria va anar a presentar-lo als sacerdots. La celebració cristiana de la Candelera rememora i recrea aquest fet.
Estrictament, la processó de la Candela és, en tant que es recrea el que va fer la Mare de Déu quaranta dies després d’haver engendrat a Jesús, a càrrec de les dones que han infantat durant l'any anterior, dones embarassades o dones que hagin perdut un infant. Ara bé, en aquesta processó, en l'actualitat, també hi participen altres fidels. En algunes parròquies també té lloc, aquest dia, el ritus de presentació d'¡nfants a l'església, com a la Granja de la Costera, Manuel o Sueca (el País Valencià).
La processó es desenvolupa a l'exterior o interior de l'església i els que l'efectuen van armats amb grans candeles de cera enceses. La benedicció de les candeles s'efectua perquè hom creu que així beneïdes, les candeles, que es guarden a casa i s'utilitzen en els altres actes litúrgics de l'any, són instruments de protecció. Les celebracions doncs, tenen per protagonistes a la llum que, provinent de candeles, ciris, llànties o espelmes, s’identifica amb l’ànima i que així obtinguda, simbolitza universalment la presència de la divinitat.
En l'univers cristià, les candeles que s’encenen, són un símbol de la llum que ve al Món i que és Jesucrist, una llum que va nàixer el 25 de desembre i que, quaranta dies després, el 2 de febrer, es fa present.
Antencedents de la festa
La Presentació del Nen Jesus i la Purificació de Maria és una de les festes més antigues d'entre les tributades a Maria durant l'any. Va ser introduïda a la litúrgia cristiana pel Papa Gelasi I l'any 496. El Papa Gelasi I va introduïr la festa com a continuació de diverses tradicions gregues i romanes que es celebraven per aquestes dates.
En primer lloc, la festa també és continuadora d'una processó que les dones gregues celebraven encenent torxes i teies a les cases emulant i recordant una antiga llegenda que explica la recerca nocturna de Persefone (Prosèrpina segons la mitologia romana) per part del seus pares.
En segon lloc la festa recorda un ritus que tenia lloc durant les Parentalia romanes: una processó de petites espelmes beneïdes cerea ascensa que els romans feien, rigurosament vestits de negre fins als cementiris per guiar les ànimes dels difunts, en una mena de culte als morts. Tot i que el sentit de la festa ha canviat, el ritus processional s'ha mantingut.
Tancament del cicle de Nadal
La Candelera, amb la Presentació de Jesús al temple (una escena -que també inclou l'encontre amb l'ancià Simeó- que en alguns pessebres era escenificada com la darrera), tanca el cicle de Nadal i per tant, és el dia indicat per desmuntar el pessebre i desar les figures fins l’any vinent.
Text: Redacció festes.org
|